Årstudiet i Pedagogikk og bærekraft har fokus på endringer i samfunnet, særlig innenfor pedagogiske institusjoner. Studiet gir innsikt i mer omfattende politiske, sosiale og kulturelle endringer som påvirker pedagogisk tenkning og praksis. Studiet har en faglig orientering mot verdispørsmål og grunnlagsspørsmål, menneskeverd og marginaliseringsproblematikk. På denne måten blir ulike former for sosial bærekraft behandlet i studiet.
Pedagogisk arbeid utøves ofte i krysspress mellom ulike interesser, og det er preget av krevende utfordringer og dilemmasituasjoner som kan øke risikoen for ekskluderende praksiser. Kompleksiteten i dette arbeidet krever høy grad av bevissthet om interne og eksterne utfordringer.
Studiet tar utgangspunkt i en filosofisk inngang til pedagogikk som fag, hvor pedagogikken i møtet mellom estetikk, etikk, vitenskap og politikk vil være sentralt. Studiet vil bidra til å fremme en kritisk undrende og spørrende holdning til egen livssituasjon blant både studenter og lærere.
Formålet med studiet er å hjelpe studentene til å forstå og fortolke komplekse utfordringer i vår samtid som klimakrise, digitalisering, mangfold og demokratiske institusjoner under press. I tillegg vil studentene rustes til å ivareta seg selv som profesjonelle og kunne fremme bærende pedagogiske verdier i møte med barn, unge og samfunnet ellers. Det overordnede målet er at kunnskapen og innsikten vi formilder, skal virke frigjørende i forhold til styrende krefter i samtiden og ivareta stemmen til framtidige generasjoner.
Målgruppe
Studiet retter seg mot alle som ønsker å lære mer om pedagogiske utfordringer i yrker og for arbeidsoppgaver som handler om arbeid med mennesker, og særlig oppgaver knyttet til oppdragelse og undervisning. Studiet er relevant for barne- og ungdomsarbeid i offentlige, private og sivilsamfunnsorganisasjoner, men vil også være nyttig for arbeid i private bedrifter og i offentlige tjenester der allsidig pedagogisk innsikt og kunnskap er betydningsfullt.