Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Sosial bærekraft

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Årsstudiet i sosial bærekraft gir innsikt i hvordan lokale og globale samfunn fungerer, hvordan komplekse samfunnsutfordringer kan forstås og hvordan migrasjon og religion påvirker samfunnsutviklingen.

Hvordan kan vi skape bærekraftige lokalsamfunn? Hvordan kan arbeidsplasser bli gode steder for å integrere medarbeidere med ulike bakgrunner og tradisjoner? I løpet av dette årsstudiet lærer du å bruke sosial bærekraft som et analytisk verktøy som skaper forståelse for hvordan globalisering og migrasjon påvirker samfunnet rundt oss. Emner som interkulturell kompetanse og medborgerskap retter søkelyset mot de ferdighetene vi trenger for å skape trygghet og motstandskraft i et samfunn preget av uforutsigbarhet. Gjennom kritisk analyse av FNs bærekraftsmål fokuserer studiet på hva som kan bidra til å skape demokrati, tilhørighet, tillit og tilgang til samfunnsgoder – og undervisningen diskuterer også klimaendringer, miljøspørsmål og skjev/urettferdig økonomisk fordeling.

Studiet kan tas som et selvstendig årsstudium, eller det kan inngå som første studieår i bachelorgrad i sosial bærekraft og ledelse. Studiet inneholder en måneds studieopphold, fortrinnsvis på Madagaskar eller alternativt digitalt opplegg.

Målgruppe

Studiet retter seg mot alle som ønsker å lære mer om de sosiale og kulturelle endringene som påvirker samfunnet vårt lokalt og globalt og hvordan sosial bærekraft er et viktig perspektiv inn i dette.

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 1. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

har kunnskap om sentrale temaer innenfor en samfunnsvitenskapelig fagtradisjon, herunder migrasjon, interkulturell kompetanse og medborgerskap

kjenner til ulike teorier og metoder som er sentrale i tilnærming til samfunnsvitenskapelige problemstillinger

har kunnskap om fagområdets historiske kontekst og utvikling

har kjennskap til teorier som omhandler kommunikasjon og samhandling i flerkulturelle kontekster

Ferdigheter

Kandidaten

kan forstå og forklare nytteverdien av en samfunnsvitenskapelig tilnærming til aktuelle spørsmål

har tilegnet seg en grunnleggende bevissthet omkring interkulturell samhandling

kan anvende den tilegnede kunnskapen nasjonalt og internasjonalt innenfor: offentlig forvaltning, nasjonale/internasjonale organisasjoner eller privat næringsliv

kan skrive kortere tekster om samfunnsfaglige tema og presentere innholdet i tekstene muntlig

Generell kompetanse

Kandidaten

kan presentere og diskutere tema knyttet til samfunnsvitenskapelige problemstillinger

har kjennskap til utfordringer knyttet til et globalisert arbeidsliv og til flerkulturelle arbeidsfellesskap

har kjennskap til digitale arbeidsformer og kunnskap om hvordan digitalisering påvirker kommunikasjon og samhandling

Årsstudium i sosial bærekraft tilbys som et samlings- og nettbasert studium. Alle emner har en pedagogisk digital infrastruktur som fungerer som en tydelig læringssti for studentene gjennom hele studiet. Hvert semester arrangeres en samlingsuke på campus i Stavanger hvor studenter og lærere blir bedre kjent og hvor semesterets emner blir undervist og diskutert.

Undervisningen kombinerer lærerstyrte og studentaktive læringsformer og krever at studentene både er aktive bidragsytere under digitale og fysiske samlinger – og at studentene arbeider selvstendig med videoforelesninger, oppgaver og lesing av pensum. Gjennom studiet vil studentene tilegne seg ulike forståelsesmåter, arbeidsmetoder og læringsformer, tilpasset de enkelte emnenes fagområder og tematikk. Mye arbeid foregår i grupper og faglærer legger til rette for diskusjoner og praktiske arbeidsoppgaver i basisgrupper. I enkelte emner praktiseres kontekstorientert læring (KOL), hvor studentene arbeider intensivt med prosjekter knyttet til ulike case og tematikker. Studentene presenterer prosjektene gruppevis for hverandre, enten muntlig eller som digital fortelling.

Studentene tilegner seg informasjonskompetanse og de lærer å innhente informasjon og å skrive kortere og lengre oppgaver over forskjellige samfunnsvitenskapelige tema

Alle arbeidskrav og deler av undervisningen er obligatorisk. Samlingen på campus i Stavanger er obligatorisk og krever 80% fremmøte. Se emnebeskrivelser for nærmere informasjon om obligatoriske krav i hvert emne

Studieprogrammet inneholder varierte vurderingsformer som:

Muntlig eksamen

Hjemmeeksamen

Skriftlig oppgave med tilbakemelding fra faglærer underveis i arbeidet

I årstudiet spiller kunnskap om og erfaringer med globale problemstillinger en sentral rolle. De fleste faglærerne har internasjonal erfaring og bruker eksempler fra egen forskning i undervisningen. Gjennomgående bruk av engelskspråklig litteratur og fagterminologi er også verktøy for internasjonalisering. Noe undervisning vil foregå på engelsk.

I studiet gis det tilbud om en fire ukers studietur med forelesninger ved et lokalt universitet og feltarbeid, fortrinnsvis på Madagaskar, men dette er avhengig av nok interesserte studenter. Studieturen er egenfinanisert, men det kan søkes om støtte fra lånekassen.

Nei

Opptak til studiet skjer på grunnlag av generell studiekompetanse.

Søkere som ikke oppfyller kravene til generell studiekompetanse, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Det er en forutsetning at søkere/studentene har gode norskkunnskaper både muntlig og skriftlig. Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.