Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Studieplan Verdibasert ledelse - 90 studiepoeng

Studiested

Studiekull

Se tidligere års studieplaner ved å velge startår for studiet.

Studiepoeng
Undervisningsspråk
Studiested
Oppstart
Studielengde
Praksisstudier
Heltid/deltid
    Laster...

Presentasjon av studiet

Masterstudiet i verdibasert ledelse er en erfaringsbasert master hvor det er lagt opp til at studiet kan tas enten på deltid eller heltid. De fleste er deltidsstudenter som kombinerer studier med jobb og familieliv. Fleksibel tilpasning og oppfølging er derfor et mål for studieprogrammet.

Studiet retter seg mot studenter med både bachelor- og masterutdanninger og arbeidserfaring fra ulike sektorer. Studieprogrammet rekrutterer studenter bredt fra offentlige og ideelle virksomheter, helse- og sosialsektoren, samt noe fra private virksomheter. Studiet har sitt særpreg med flerfaglig orientering og vektlegging av verdier og relasjoner knyttet til lederes praksis. Det er en sentral målsetting at studiet skal bringe studenter med variert utdanningsbakgrunn sammen fra ulike profesjoner og sektorer.

Studiet retter seg mot nåværende og fremtidige ledere, ansatte og andre som ønsker å utvikle ledelsesfaglig kompetanse innenfor:

  • Helse-, omsorgs- og velferdstjenesten
  • Offentlig og private helseinstitusjoner
  • Organisasjoner med særlig søkelys på verdier og bærekraft
  • Diakonale og ideelle institusjoner
  • Kirke, og tros- og livssynssamfunn
  • Bistandsorganisasjoner
  • Politi og andre verdiorienterte organisasjoner
  • Private organisasjoner med et verdiperspektiv

Opptak til studiet skjer på grunnlag av ulike fullførte utdanningsløp:

  • Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller tilsvarende av minimum tre års omfang.
  • Utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

Master i verdibasert ledelse er en erfaringsbasert mastergrad jfr. § 5 i forskrift 1. desember 2005 nr. 1392 om krav til mastergrad, og det kreves minimum 2 års relevant yrkeserfaring som del av opptaksgrunnlaget.

Søkere med utenlandsk utdanning fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk og engelskkunnskaper, jfr. forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.

Søkere som ikke oppfyller de ordinære opptakskravene, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene er lagt på 2. syklus i tråd med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har inngående kunnskap på høyt nivå om nasjonal og internasjonal forskning om organisasjon og ledelse
  • har inngående kunnskap om rammebetingelser som er relevante for å være leder i offentlige, ideelle og private virksomheter
  • har avansert kunnskap om ledelse i samspill med omgivelser, øvrige ledere, ansatte og brukere
  • har inngående kunnskap om hvordan fortolke faglige diskurser og vitenskapsteoretiske problemstillinger som er relevante for fagområdet
  • har kunnskap om lederens rolle i arbeidet med bærekraft og sosial innovasjon

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan kritisk analysere og fortolke egne verdier og hvilken rolle de spiller i utvikling av seg selv og andre
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i praktisk utøvelse av ledelse
  • har utviklet evne til å håndtere samarbeidsutfordringer, relasjonelle problemer og konflikter
  • kan anvende organisasjons- og ledelsesteori i veiledning og coaching av andre
  • kan arbeide selvstendig med vitenskapelige tekster og behersker disiplinens regler for god henvisningsskikk og kildekritikk
  • kan vurdere faglige kunnskapskilder og utføre forberedte litteratursøk

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere og kommunisere særpreg knyttet til ledelse og verdier i forskjellige sektorer, organisasjoner og internasjonale kontekster
  • har god innsikt i ledelse som et tverrfaglig og tverrprofesjonelt fagområde
  • har utviklet et realistisk og kritisk perspektiv på den innflytelse man utøver som leder
  • har fordypet innsikt i lederes muligheter og ansvar i utviklings- og endringsprosesser for å nå bærekraftsmålene
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i praktisk utøvelse av ledelse, herunder vurdere faglige kunnskapskilder og utføre forberedte litteratursøk
  • kan lede grupper med tanke på å styrke relasjoner og etisk refleksjon

Arbeids og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i studiet baserer seg på det sosiokulturelle læringsperspektivet, der læring skjer gjennom deltakelse og interaksjon, og der kunnskap blir konstruert gjennom samhandling med andre. Dette læringsperspektivet innebærer studentaktive læringsformer der studentene er aktive deltakere slik at samskaping fremmes. Studentene blir dermed ressurser for hverandre. Studentaktiv læring skjer gjennom undervisning som legger vekt på dybdelæring i klasserom, «omvendt undervisning», caseundervisning, digitale og nettbaserte verktøy og oppgaveløsing i grupper. Studiet legger til rette for læringsformer som innebærer å utvikle faglig nysgjerrighet, kritisk refleksjon og selvstendighet. Dette utvikles gjennom systematisk refleksjon, tilbakemelding, prøving og vurdering. Studentene utvikler forståelse for muligheter og begrensninger i egen lederpraksis og forskning ved bruk av disse tilnærmingene, og undervisningsmetodene former fremtidens arbeidsliv og livslang læring.

Vurderingsformer

Vurderingsformene gjengis under beskrivelsen av det enkelte emne. Det vektlegges at vurderingsformene bygger på studentenes arbeid i det enkelte emne. Det avlegges eksamen i hvert emne. Vurderingsuttrykket i de ulike emnene er enten gradert karakter A-E for bestått og F for ikke bestått, eller bestått/ikke bestått. Vurderingene fra alle emnene inngår på vitnemålet. Vurderingsuttrykket ved masteroppgaven er gradert karakter A-F.

Utveksling

Fakultet for teologi og samfunnsvitenskap har flere partnerinstitusjoner, og lang tradisjon for internasjonalt samarbeid både i utdanningssammenheng og gjennom forskningsnettverk i blant annet England, Tyskland, Sverige, Finland, Nederland og USA. Disse erfaringene trekkes inn i undervisningen og bidrar til å gi studentene oppdatert kunnskap innenfor ledelse og organisering i et internasjonalt perspektiv.

Fakultetet har opparbeidet seg erfaring med både student- og lærermobilitet og ønsker at studenter som tas opp på masterprogrammet skal kunne reise ut et semester og studere ved en høyere utdanningsinstitusjon i utlandet. Det arbeides våren 2024 med å etablere relevante avtaler. Dette vil styrke studentenes kompetanse og gi dem et komparativt perspektiv på studieprogrammets emner. Et aktuelt mobilitetsvindu er 2. semester for deltidsstudenter. Studier i utlandet vil kunne godkjennes som erstatning for valgemner på 15 studiepoeng. Tilsvarende vil heltidsstudenter som tar 90 studiepoengsmaster kunne reise ut i 3. semester. Studentene vil da kunne arbeide parallelt med masteroppgaven og ha digital veiledning (15 studiepoeng).

Opphold ved et utenlandsk lærested for studenter og lærere, og bruk av internasjonale gjestelærere ved fakultetet bidrar til å sikre internasjonal aktualitet, oppdatert kunnskap og pensum på aktuelle fagfelt. Bruk av engelsk som undervisningsspråk i enkelte emner og forelesninger gir innsyn i aktuell fagterminologi.

Praksis

Skikkethetsvurdering

Verdibasert ledelse - master 90 - heltid

Opptakskrav

Masterstudiet i verdibasert ledelse er en erfaringsbasert master hvor det er lagt opp til at studiet kan tas enten på deltid eller heltid. De fleste er deltidsstudenter som kombinerer studier med jobb og familieliv. Fleksibel tilpasning og oppfølging er derfor et mål for studieprogrammet.

Studiet retter seg mot studenter med både bachelor- og masterutdanninger og arbeidserfaring fra ulike sektorer. Studieprogrammet rekrutterer studenter bredt fra offentlige og ideelle virksomheter, helse- og sosialsektoren, samt noe fra private virksomheter. Studiet har sitt særpreg med flerfaglig orientering og vektlegging av verdier og relasjoner knyttet til lederes praksis. Det er en sentral målsetting at studiet skal bringe studenter med variert utdanningsbakgrunn sammen fra ulike profesjoner og sektorer.

Studiet retter seg mot nåværende og fremtidige ledere, ansatte og andre som ønsker å utvikle ledelsesfaglig kompetanse innenfor:

  • Helse-, omsorgs- og velferdstjenesten
  • Offentlig og private helseinstitusjoner
  • Organisasjoner med særlig søkelys på verdier og bærekraft
  • Diakonale og ideelle institusjoner
  • Kirke, og tros- og livssynssamfunn
  • Bistandsorganisasjoner
  • Politi og andre verdiorienterte organisasjoner
  • Private organisasjoner med et verdiperspektiv

Opptak til studiet skjer på grunnlag av ulike fullførte utdanningsløp:

  • Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller tilsvarende av minimum tre års omfang.
  • Utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

Master i verdibasert ledelse er en erfaringsbasert mastergrad jfr. § 5 i forskrift 1. desember 2005 nr. 1392 om krav til mastergrad, og det kreves minimum 2 års relevant yrkeserfaring som del av opptaksgrunnlaget.

Søkere med utenlandsk utdanning fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk og engelskkunnskaper, jfr. forskrift 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning.

Søkere som ikke oppfyller de ordinære opptakskravene, kan etter fastsatte kriterier søke opptak på grunnlag av realkompetanse.