Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.
Et klasserom med unge elever

Transloyalties in Citizenship Education (TranCit)

TranCit handler om hvordan historieundervisningen i ungdomsskolen har fremmet medborgerskap, både i dag og historisk. Utgangspunktet for prosjektet er den tradisjonelle historie- og medborgerskapsundervisningen i møte med vår tid, og begrepet translojaliteter. Fordi verden har blitt mer globalisert og mangfoldig, er det vanlig å ha flere lojaliteter, det vi etter inspirasjon fra et annet forskningsprosjekt ved VID kaller translojaliteter.

VIDs rolle: Prosjekteier

Prosjektleder: Prof. Ellen Vea Rosnes

Prosjektperiode: 2023-2026

Finansiert av: Norges forskningsråd

Se våre LinkedIn- og Facebook-sider!

Videopresentasjonen av TranCit-prosjektet:

 

Hvem er vi?

Hva er TranCit?

"Hjertet i To": Bokpresentasjon

 

"Hjertet i To": Paneldiskusjon

 

Vårt forskerteam

  • Prof. Ellen Vea Rosnes

    Rosnes skal lede prosjektet ved VID, hvor hun er professor. Rosnes har forsket på lese- og skriftkultur, utdanning, misjon, kolonial og postkolonial historie, og lærernes interkulturelle kompetanse i utdanningskontekster preget av mangfold. Prosjektlederen vil gi veiledning til teammedlemmer og lede integrering og analysen av funn fra de forskjellige arbeidspakkene. I tillegg har Rosnes ansvar for arbeidspakke 1: Den globale diskursen rundt utdanning for globalt medborgerskap.

  • Dr. Helihanta Rajaonarison

    Rajaonarison er historiker og underviser ved Institutt for Historie ved Universitetet i Antananarivo. I Ph.d.-avhandlingen fokuserte hun på bruksfotografiene i det madagassiske samfunnet på 1800-tallet, og hun har publisert flere artikler om emnet. Hun initierte, og har bygget opp, et fotomuseum i Antananarivo. Hun er også tett involvert i historieundervisning og -ungdom og i et kollektivt minneprosjekt med erfarne Madagassiske historikere som tar sikte på å publisere en oppdatert "History of Madagascar". Rajaonarison er ansvarlig for arbeidspakke 2: Utdanning for medborgerskap gjennom historieundervisningen på Madagaskar.

  • Prof. Kalpana Hiralal

    Hiralal har gjort omfattende forskning i historie med fokus på kjønn og migrasjon ved School of Social Sciences, University of KwaZulu Natal. Hun vil bidra til prosjektet med sin brede kunnskap om afrikanske kontekster, kjønn og migrasjonsperspektiver. Hiralal er ansvarlig for arbeidspakke 3: Utdanning for medborgerskap gjennom historieundervisningen i Sør-Afrika.

  • Foreleser og PhD-kandidat Sheetal Sheena Sookrajowa

    Sookrajowa jobber ved Institutt for Historie og Statsvitenskap, University of Mauritius,. Doktorgraden hennes er knyttet til University of Cape Town. Forskningen hennes fokuserer på etnisitet, politikk og utdanning for medborgerskap. Sookrajowa er ansvarlig for arbeidspakke 4: Utdanning for medborgerskap gjennom historieundervisningen på Mauritius.

  • Førsteamanuensis Brit Marie Hovland

    Hovland er førsteamanuensis i pedagogikk og sosialhistorie ved VID. Hun har doktorgrad i utdanningshistorie. Hun har drevet lærebokanalyse, aksjonsforskning og vært foreleser i historie, nasjonsbygging og utdanning for medborgerskap i lærerutdanningen. Hovland er ansvarlig for arbeidspakke 5: Utdanning for medborgerskap gjennom historieundervisningen i Norge.

  • Prof. Øystein Lund Johannessen

    Johannessen er fra Senter for interkulturell kommunikasjon ved VID. Hans forskning er innen utdanning og utvikling, interkulturell kompetanse og interkulturell utdanning.

  • Prof. Geir Skeie

    Skeie er Professor ved Universitetet i Stavanger og innehaver av UNESCO-Chair i mangfold, inkludering og utdanning. Forskningen hans fokuserer på interkulturell utdanning og religion i utdanning, inkludert fokus på inkludering, menneskerettigheter og upartiskhet i utdanning.

  • PhD-kandidat Marie-Sophie Caroline Lafleur-Yallappa

    Lafleur-Yallappa har en mastergrad i internasjonal utdanning og utvikling fra OsloMet. Avhandlingen hennes handlet om inkluderende og universell leseferdighet i gjennomføringen av den siste mauritiske nasjonale skolereformen der et kapittel fokuserte på medborgerskapsutdanning og kunnskapsproduksjon. Doktorgradsforskningen hennes ser på sammenhenger mellom politisk-historiske vendinger, formuleringer og praksiser for medborgerskapsutdanning. Hennes interesser er etnisitet, politikk og språk- og utdanningspolitikk.

  • PhD-kandidat Cliff Chinyama

    Chinyama har bakgrunn fra utdanning med en mastergrad i utdanningsforskning. Han har lang erfaring med undervisning i ungdomsskoler, utforming av undervisnings- og læringsressurser for ungdomsskolelærere og aksjonsforskning. Hans forskningsinteresser er i komparativ utdanning, interkulturell utdanning, medborgerskapsutdanning og aksjonsforskning. Han vil forske på statsborgerskapslojalitet og ferdigheter i Sør-Afrika etter apartheid innenfor TranCit-prosjektet.

  • Desort har en mastergrad i EU-rett og sertifiseringer innen prosjektledelse. Hun vil ha tilsyn med nettside- og sosiale medier-administrasjonen, og sikre effektiv distribusjon av prosjektet. I tillegg vil hun lede initiativer for arrangementplanlegging og håndtere administrative oppgaver for å støtte TranCit effektivt.

Rådgivere i prosjektet

• Professor Bandeira Jerónimo Miguel, Universitetet i Coimbra
• Professor De Oliveira Andreotti Vanessa, Universitet i Victoria, Canada
• Professor Fuchs Eckhardt, Georg-Eckert-Institutet
• Professor Heldal Janicke, MF Vitenskapelig Høyskole
• Professor Emerita Osler Audrey, Universitetet i Leeds
• Professor Seroto Johannes, Universitetet i Sør-Afrika

• Professor Hylland Eriksen Thomas, Universitetet i Olso
Vi er dypt triste over å høre om bortgangen til Professor Thomas Hylland Eriksen, et verdsatt medlem av vårt rådgivende styre. Eriksens bidrag, engasjement og vennlighet vil bli husket. Våre tanker går til hans familie og kjære i denne vanskelige tiden.