Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.
Et klasserom med unge elever

Transloyalties in Citizenship Education (TranCit)

TranCit handler om hvordan historieundervisningen i ungdomsskolen har fremmet medborgerskap, både i dag og historisk. Utgangspunktet for prosjektet er den tradisjonelle historie- og medborgerskapsundervisningen i møte med vår tid, og begrepet translojaliteter. Fordi verden har blitt mer globalisert og mangfoldig, er det vanlig å ha flere lojaliteter, det vi etter inspirasjon fra et annet forskningsprosjekt ved VID kaller translojaliteter.

VIDs rolle: Prosjekteier

Prosjektleder: Prof. Ellen Vea Rosnes

Prosjektperiode: 2023-2026

Finansiert av: Norges forskningsråd

Se våre LinkedIn- og Facebook-sider!

Videopresentasjonen av TranCit-prosjektet:

 

Om prosjektet

På skolen lærer man om det å være en medborger. Hvordan foregikk undervisning i medborgerskap i historietimene i Norge etter andre verdenskrig? I Sør-Afrika etter apartheid? På Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden? Og hvordan kan man undervise i medborgerskap i dag, når mange av elevene i klasserommet har bakgrunn fra ulike deler av verden?

Vi vil utforske hvordan medborgerskap ble fremmet gjennom historieundervisningen i perioder etter krig og kolonisering: i Norge etter andre verdenskrig, Sør-Afrika etter apartheid og på Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden. Landene i prosjektet er valgt fordi de er på ulike nivåer i henhold til indeksen for menneskelig utvikling, noe som har innvirkning på mulighetene for å handle som en lokal og global medborger.

Vi vil også utforske hvordan lærere i ungdomsskolen i dag kan være bevisst på translojaliteter i historieundervisning og undervisning i medborgerskap. Gjennom aksjonsforskning i de fire landene, vil forskere i prosjektet jobbe med lærerne for å finne ut hvordan man kan undervise på en måte som tar innover seg at elevene i dag har mange lojaliteter.

I tillegg til vitenskapelige artikler og kapitler, vil vi gjennom prosjektet utvikle læringsressurser for hvordan ta hensyn til translojaliteter i historieundervisningen.

Historikere og utdanningsforskere fra alle de involverte landene er med i prosjektet. To doktorgradsstipendiater med god kjennskap til konteksten i case landene, både når det gjelder språk, historie og kultur, er knyttet til prosjektet. Denne kunnskapen vil hjelpe dem med å gjennomføre kvalitativ aksjonsforskning.

Akademiske publikasjoner

Akademiske publikasjoner utgitt som en del av TranCit-forskningsprosjektet:

  • Konseptualiseringer av medborgerskap blant utdanningsaktører i det nylig uavhengige Madagaskar (full artikkel her)

    Denne artikkelen fokuserer på Madagaskar etter uavhengigheten og undersøker hvordan utdanningsaktører forestilte seg medborgerskap for det nylig uavhengige malagassiske folket. Hvem skulle malagassiske borgere være lojale mot—landsbyen sin, nasjonen sin eller et globalt fellesskap? Ved å benytte kritiske rammeverk for medborgerskapsopplæring analyserer forfatterne ulike forståelser av medborgerskap i rapporter fra 1960 til 1968. Studien gir verdifull innsikt i hvordan ulike nasjonale og internasjonale aktører påvirket medborgerskapsopplæringen i en avgjørende periode i Madagaskars historie.

Ikke-akademiske publikasjoner

12.2024: Kronikk i Stavanger Aftenblad

TranCit er i avisen!

"Vil forsoningsprosessene føre til at både minoriteter og majoriteter lærer mer om kontroversielle temaer i historien?" spør professor Ellen Vea Rosnes, stipendiat Marie Sophie Lafleur-Yallappa, førsteamanuensis Brit-Marie Hovland og stipendiat Sheena Sheetal Sookrajowa i denne artikkelen i Stavanger Aftenblad.

"Skolen har en spesiell rolle i å forme borgere, både lokalt og globalt. Barn og unge trenger kunnskap om kontroversielle spørsmål i historie og samfunn. De må inviteres inn i en dialog om komplekse temaer for å forstå seg selv og sin egen historie," understreker de.

Les hele artikkelen på nett her.

09.2024: EU-artikkel om TranCit-prosjektet

 

  1. Historiske og samtidige perspektiver: Artikkelen gir en oversikt over hvordan TranCit vil analysere historieundervisningens utvikling i å fremme medborgskap, med vekt på viktige historiske milepæler og samtidige praksiser.
  2. Translojaliteter: Artikkelen utforsker begrepet translojaliteter, dets relevans i dagens flerkulturelle klasserom, og belyser hvordan lærere kan håndtere elevenes mangfoldige identiteter.
  3. Praktiske implikasjoner for lærere: Artikkelen forklarer hvordan TranCit vil gi anbefalinger til lærere og beslutningstakere om hvordan lærdommene fra TranCit kan integreres i undervisning.

Samarbeidspartnere

VID Vitenskapelige høgskole, Norge

VID Vitenskapelige høgskole driver utdanning og forskning innenfor helse- og sosialfag, pedagogikk, ledelse, diakoni og teologi. Det tilbyr omtrent 60 studieprogrammer på bachelor-, master- og ph.d.-nivå.
I dag er VID en verdibasert og privat vitenskapelig høgskole. Ambisjonen sin er å bli universitet innen 2028.
Gjennom sine studier utdannes kunnskapsrike, reflekterte og modige profesjonsutøvere. VID har en særlig sårbare grupper og global kristendom.
Bokstavene VID står for Vitenskapelig, Internasjonal og Diakonal.

VID sitt motto er Engasjert for mennesket - lokalt og globalt.

Universitetet i Stavanger, Norge

Universitetet i Stavanger (forkortet UiS) er Norges femte universitet, etablert 29. oktober 2004, da Høgskolen i Stavanger (HiS) fikk universitetsstatus etter vedtak i statsråd. Universitetet er organisert i seks fakulteter: Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet, Handelshøgskolen ved UiS, fakultet for utøvende kunstfag og Det helsevitenskapelige fakultet. Arkeologisk museum er også en del av universitetet. Universitetet er også medeier i statsaksjeselskapet Norwegian Research Centre.

Universitetsområdet ligger på Ullandhaug i Stavanger og de fleste institutt og avdelinger er også plassert her.

Universitetet i Antananarivo, Madagaskar

Etablert i 1961, Universitetet i Antananarivo er en non-profit offentlig institusjon for høyere utdanning som ligger i metropolen Antananarivo. Universitetet i Antananarivo er offisielt anerkjent av departementet for høyere utdanning og vitenskapelig forskning på Madagaskar, og er en sampedagogisk institusjon for høyere utdanning i Malagasy. Universitetet i Antananarivo tilbyr kurs og programmer som fører til offisielt anerkjente høyere utdanningsgrader som bachelorgrader i flere studieområder.

Universitetet i KwaZulu-Natal, Sør-Afrika

Universitetet i KwaZulu-Natal (forkortet UKZN) er en ledende institusjon for høyere læring på det afrikanske kontinentet.

UKZN kan skilte med flere studiesteder, og er et bolig-, undervisnings- og forskningsledet universitet som ligger i den pittoreske provinsen KwaZulu-Natal. Universitetet har en stolt og rik arv av akademisk fortreffelighet. Året 2010 markerte hundreårsjubileet for høyere utdanning i provinsen KwaZulu-Natal, et hundreårsjubileum for stipend, innovasjon og samfunnsengasjement. Denne enorme rikdommen av kunnskapsproduksjon ligger i hjertet av universitetets suksess som en av de beste institusjonene på det afrikanske kontinentet.

Universitetet i Mauritius, Mauritius

Universitetet i Mauritius (forkortet UoM) er det nasjonale universitetet på Mauritius.

Det ble offisielt etablert i desember 1965. Den 24. mars 1972 innviet Hennes Majestet Dronning Elizabeth II universitetet. Det er det eldste og største universitetet i landet når det gjelder studentantall og fagområder som tilbys. Universitetets hoved campus ligger i Réduit, Moka.

Sponsor

NFR: Norges Forskningsråd

Forskningsrådets mål er å fremme et samfunn der forskning skapes, brukes og deles, og dermed bidrar til omstilling og økt bærekraft.

Prosjektnummer: 334 299
Prosjektsiden på NFR

Hvem er vi?

Hva er TranCit?

"Hjertet i To": Bokpresentasjon

 

"Hjertet i To": Paneldiskusjon

 

Vårt forskerteam

  • Prof. Ellen Vea Rosnes
    • Prof. Ellen Vea Rosnes

    Rosnes skal lede prosjektet ved VID, hvor hun er professor. Rosnes har forsket på lese- og skriftkultur, utdanning, misjon, kolonial og postkolonial historie, og lærernes interkulturelle kompetanse i utdanningskontekster preget av mangfold. Prosjektlederen vil gi veiledning til teammedlemmer og lede integrering og analysen av funn fra de forskjellige arbeidspakkene. I tillegg har Rosnes ansvar for arbeidspakke 1: Den globale diskursen rundt utdanning for globalt medborgerskap.

  • Dr. Helihanta Rajaonarison
    • Dr. Helihanta Rajaonarison

    Rajaonarison er historiker og underviser ved Institutt for Historie ved Universitetet i Antananarivo. I Ph.d.-avhandlingen fokuserte hun på bruksfotografiene i det madagassiske samfunnet på 1800-tallet, og hun har publisert flere artikler om emnet. Hun initierte, og har bygget opp, et fotomuseum i Antananarivo. Hun er også tett involvert i historieundervisning og -ungdom og i et kollektivt minneprosjekt med erfarne Madagassiske historikere som tar sikte på å publisere en oppdatert "History of Madagascar". Rajaonarison er ansvarlig for arbeidspakke 2: Utdanning for medborgerskap gjennom historieundervisningen på Madagaskar.

  • Prof. Kalpana Hiralal
    • Prof. Kalpana Hiralal

    Hiralal har gjort omfattende forskning i historie med fokus på kjønn og migrasjon ved School of Social Sciences, University of KwaZulu Natal. Hun vil bidra til prosjektet med sin brede kunnskap om afrikanske kontekster, kjønn og migrasjonsperspektiver. Hiralal er ansvarlig for arbeidspakke 3: Utdanning for medborgerskap gjennom historieundervisningen i Sør-Afrika.

  • Foreleser og PhD-kandidat Sheetal Sheena Sookrajowa
    • Foreleser og PhD-kandidat Sheetal Sheena Sookrajowa

    Sookrajowa jobber ved Institutt for Historie og Statsvitenskap, University of Mauritius,. Doktorgraden hennes er knyttet til University of Cape Town. Forskningen hennes fokuserer på etnisitet, politikk og utdanning for medborgerskap. Sookrajowa er ansvarlig for arbeidspakke 4: Utdanning for medborgerskap gjennom historieundervisningen på Mauritius.

  • Førsteamanuensis Brit Marie Hovland
    • Førsteamanuensis Brit Marie Hovland

    Hovland er førsteamanuensis i pedagogikk og sosialhistorie ved VID. Hun har doktorgrad i utdanningshistorie. Hun har drevet lærebokanalyse, aksjonsforskning og vært foreleser i historie, nasjonsbygging og utdanning for medborgerskap i lærerutdanningen. Hovland er ansvarlig for arbeidspakke 5: Utdanning for medborgerskap gjennom historieundervisningen i Norge.

  • Prof. Øystein Lund Johannessen
    • Prof. Øystein Lund Johannessen

    Johannessen er fra Senter for interkulturell kommunikasjon ved VID. Hans forskning er innen utdanning og utvikling, interkulturell kompetanse og interkulturell utdanning.

  • Prof. Geir Skeie
    • Prof. Geir Skeie

    Skeie er Professor ved Universitetet i Stavanger og innehaver av UNESCO-Chair i mangfold, inkludering og utdanning. Forskningen hans fokuserer på interkulturell utdanning og religion i utdanning, inkludert fokus på inkludering, menneskerettigheter og upartiskhet i utdanning.

  • PhD-kandidat Marie-Sophie Caroline Lafleur-Yallappa
    • PhD-kandidat Marie-Sophie Caroline Lafleur-Yallappa

    Lafleur-Yallappa har en mastergrad i internasjonal utdanning og utvikling fra OsloMet. Avhandlingen hennes handlet om inkluderende og universell leseferdighet i gjennomføringen av den siste mauritiske nasjonale skolereformen der et kapittel fokuserte på medborgerskapsutdanning og kunnskapsproduksjon. Doktorgradsforskningen hennes ser på sammenhenger mellom politisk-historiske vendinger, formuleringer og praksiser for medborgerskapsutdanning. Hennes interesser er etnisitet, politikk og språk- og utdanningspolitikk.

  • PhD-kandidat Cliff Chinyama
    • PhD-kandidat Cliff Chinyama

    Chinyama har bakgrunn fra utdanning med en mastergrad i utdanningsforskning. Han har lang erfaring med undervisning i ungdomsskoler, utforming av undervisnings- og læringsressurser for ungdomsskolelærere og aksjonsforskning. Hans forskningsinteresser er i komparativ utdanning, interkulturell utdanning, medborgerskapsutdanning og aksjonsforskning. Han vil forske på statsborgerskapslojalitet og ferdigheter i Sør-Afrika etter apartheid innenfor TranCit-prosjektet.

    • Fru. Agathe Desort (Krajka)

    Desort har en mastergrad i EU-rett og sertifiseringer innen prosjektledelse. Hun vil ha tilsyn med nettside- og sosiale medier-administrasjonen, og sikre effektiv distribusjon av prosjektet. I tillegg vil hun lede initiativer for arrangementplanlegging og håndtere administrative oppgaver for å støtte TranCit effektivt.

Rådgivere i prosjektet

• Professor Bandeira Jerónimo Miguel, Universitetet i Coimbra
• Professor De Oliveira Andreotti Vanessa, Universitet i Victoria, Canada
• Professor Fuchs Eckhardt, Georg-Eckert-Institutet
• Professor Heldal Janicke, MF Vitenskapelig Høyskole
• Professor Emerita Osler Audrey, Universitetet i Leeds
• Professor Seroto Johannes, Universitetet i Sør-Afrika

• Professor Hylland Eriksen Thomas, Universitetet i Olso
Vi er dypt triste over å høre om bortgangen til Professor Thomas Hylland Eriksen, et verdsatt medlem av vårt rådgivende styre. Eriksens bidrag, engasjement og vennlighet vil bli husket. Våre tanker går til hans familie og kjære i denne vanskelige tiden.