
Transloyalties in Citizenship Education (TranCit)
TranCit handler om hvordan historieundervisningen i ungdomsskolen har fremmet medborgerskap, både i dag og historisk. Utgangspunktet for prosjektet er den tradisjonelle historie- og medborgerskapsundervisningen i møte med vår tid, og begrepet translojaliteter. Fordi verden har blitt mer globalisert og mangfoldig, er det vanlig å ha flere lojaliteter, det vi etter inspirasjon fra et annet forskningsprosjekt ved VID kaller translojaliteter.
VIDs rolle: Prosjekteier
Prosjektleder: Prof. Ellen Vea Rosnes
Prosjektperiode: 2023-2026
Finansiert av: Norges forskningsråd
Se våre LinkedIn- og Facebook-sider!
Videopresentasjonen av TranCit-prosjektet:
Om prosjektet
På skolen lærer man om det å være en medborger. Hvordan foregikk undervisning i medborgerskap i historietimene i Norge etter andre verdenskrig? I Sør-Afrika etter apartheid? På Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden? Og hvordan kan man undervise i medborgerskap i dag, når mange av elevene i klasserommet har bakgrunn fra ulike deler av verden?
Vi vil utforske hvordan medborgerskap ble fremmet gjennom historieundervisningen i perioder etter krig og kolonisering: i Norge etter andre verdenskrig, Sør-Afrika etter apartheid og på Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden. Landene i prosjektet er valgt fordi de er på ulike nivåer i henhold til indeksen for menneskelig utvikling, noe som har innvirkning på mulighetene for å handle som en lokal og global medborger.
Vi vil også utforske hvordan lærere i ungdomsskolen i dag kan være bevisst på translojaliteter i historieundervisning og undervisning i medborgerskap. Gjennom aksjonsforskning i de fire landene, vil forskere i prosjektet jobbe med lærerne for å finne ut hvordan man kan undervise på en måte som tar innover seg at elevene i dag har mange lojaliteter.
I tillegg til vitenskapelige artikler og kapitler, vil vi gjennom prosjektet utvikle læringsressurser for hvordan ta hensyn til translojaliteter i historieundervisningen.
Historikere og utdanningsforskere fra alle de involverte landene er med i prosjektet. To doktorgradsstipendiater med god kjennskap til konteksten i case landene, både når det gjelder språk, historie og kultur, er knyttet til prosjektet. Denne kunnskapen vil hjelpe dem med å gjennomføre kvalitativ aksjonsforskning.
Akademiske publikasjoner
Akademiske publikasjoner utgitt som en del av TranCit-forskningsprosjektet:
- Konseptualiseringer av medborgerskap blant utdanningsaktører i det nylig uavhengige Madagaskar (full artikkel her)
Denne artikkelen fokuserer på Madagaskar etter uavhengigheten og undersøker hvordan utdanningsaktører forestilte seg medborgerskap for det nylig uavhengige malagassiske folket. Hvem skulle malagassiske borgere være lojale mot—landsbyen sin, nasjonen sin eller et globalt fellesskap? Ved å benytte kritiske rammeverk for medborgerskapsopplæring analyserer forfatterne ulike forståelser av medborgerskap i rapporter fra 1960 til 1968. Studien gir verdifull innsikt i hvordan ulike nasjonale og internasjonale aktører påvirket medborgerskapsopplæringen i en avgjørende periode i Madagaskars historie.
Ikke-akademiske publikasjoner
12.2024: Kronikk i Stavanger Aftenblad
TranCit er i avisen!
"Vil forsoningsprosessene føre til at både minoriteter og majoriteter lærer mer om kontroversielle temaer i historien?" spør professor Ellen Vea Rosnes, stipendiat Marie Sophie Lafleur-Yallappa, førsteamanuensis Brit-Marie Hovland og stipendiat Sheena Sheetal Sookrajowa i denne artikkelen i Stavanger Aftenblad.
"Skolen har en spesiell rolle i å forme borgere, både lokalt og globalt. Barn og unge trenger kunnskap om kontroversielle spørsmål i historie og samfunn. De må inviteres inn i en dialog om komplekse temaer for å forstå seg selv og sin egen historie," understreker de.
Les hele artikkelen på nett her.
09.2024: EU-artikkel om TranCit-prosjektet

- Historiske og samtidige perspektiver: Artikkelen gir en oversikt over hvordan TranCit vil analysere historieundervisningens utvikling i å fremme medborgskap, med vekt på viktige historiske milepæler og samtidige praksiser.
- Translojaliteter: Artikkelen utforsker begrepet translojaliteter, dets relevans i dagens flerkulturelle klasserom, og belyser hvordan lærere kan håndtere elevenes mangfoldige identiteter.
- Praktiske implikasjoner for lærere: Artikkelen forklarer hvordan TranCit vil gi anbefalinger til lærere og beslutningstakere om hvordan lærdommene fra TranCit kan integreres i undervisning.
Samarbeidspartnere
VID Vitenskapelige høgskole, Norge

VID Vitenskapelige høgskole driver utdanning og forskning innenfor helse- og sosialfag, pedagogikk, ledelse, diakoni og teologi. Det tilbyr omtrent 60 studieprogrammer på bachelor-, master- og ph.d.-nivå.
I dag er VID en verdibasert og privat vitenskapelig høgskole. Ambisjonen sin er å bli universitet innen 2028.
Gjennom sine studier utdannes kunnskapsrike, reflekterte og modige profesjonsutøvere. VID har en særlig sårbare grupper og global kristendom.
Bokstavene VID står for Vitenskapelig, Internasjonal og Diakonal.
VID sitt motto er Engasjert for mennesket - lokalt og globalt.
Universitetet i Stavanger, Norge

Universitetet i Stavanger (forkortet UiS) er Norges femte universitet, etablert 29. oktober 2004, da Høgskolen i Stavanger (HiS) fikk universitetsstatus etter vedtak i statsråd. Universitetet er organisert i seks fakulteter: Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet, Handelshøgskolen ved UiS, fakultet for utøvende kunstfag og Det helsevitenskapelige fakultet. Arkeologisk museum er også en del av universitetet. Universitetet er også medeier i statsaksjeselskapet Norwegian Research Centre.
Universitetsområdet ligger på Ullandhaug i Stavanger og de fleste institutt og avdelinger er også plassert her.
Universitetet i Antananarivo, Madagaskar

Etablert i 1961, Universitetet i Antananarivo er en non-profit offentlig institusjon for høyere utdanning som ligger i metropolen Antananarivo. Universitetet i Antananarivo er offisielt anerkjent av departementet for høyere utdanning og vitenskapelig forskning på Madagaskar, og er en sampedagogisk institusjon for høyere utdanning i Malagasy. Universitetet i Antananarivo tilbyr kurs og programmer som fører til offisielt anerkjente høyere utdanningsgrader som bachelorgrader i flere studieområder.
Universitetet i KwaZulu-Natal, Sør-Afrika

Universitetet i KwaZulu-Natal (forkortet UKZN) er en ledende institusjon for høyere læring på det afrikanske kontinentet.
UKZN kan skilte med flere studiesteder, og er et bolig-, undervisnings- og forskningsledet universitet som ligger i den pittoreske provinsen KwaZulu-Natal. Universitetet har en stolt og rik arv av akademisk fortreffelighet. Året 2010 markerte hundreårsjubileet for høyere utdanning i provinsen KwaZulu-Natal, et hundreårsjubileum for stipend, innovasjon og samfunnsengasjement. Denne enorme rikdommen av kunnskapsproduksjon ligger i hjertet av universitetets suksess som en av de beste institusjonene på det afrikanske kontinentet.
Universitetet i Mauritius, Mauritius

Universitetet i Mauritius (forkortet UoM) er det nasjonale universitetet på Mauritius.
Det ble offisielt etablert i desember 1965. Den 24. mars 1972 innviet Hennes Majestet Dronning Elizabeth II universitetet. Det er det eldste og største universitetet i landet når det gjelder studentantall og fagområder som tilbys. Universitetets hoved campus ligger i Réduit, Moka.
Sponsor
NFR: Norges Forskningsråd

Forskningsrådets mål er å fremme et samfunn der forskning skapes, brukes og deles, og dermed bidrar til omstilling og økt bærekraft.
Prosjektnummer: 334 299
Prosjektsiden på NFR