Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Educloud

Er du masterstudent og jobber med særlige kategorier personopplysninger i ditt masterprosjekt? Bruk Educloud for å lagre disse på en sikker måte.

Hvorfor?

Educloud er en forskningsplattform utviklet av Universitetet i Oslo som:

  • Lar deg lagre særlige kategorier personopplysninger i tråd med regelverk for personvern.
  • Gjør dine data tilgjengelig både for deg og din veileder.
  • Kan integreres med andre verktøy som Nettskjema (for datainnsamling) og Autotekst (for automatisk transkribering).

Hva må til?

Hvis du oppfyller følgende krav kan du få tilgang til Educloud:

  • Du skal samle inn særlige kategorier personopplysninger i masterprosjektet ditt, eller andre data klassifisert som røde med behov for sikker datalagring.
  • Prosjektet ditt er vurdert og godkjent av veileder og Sikt.
  • Prosjektet ditt er forhåndsgodkjent av Regionale forskningsetiske komiteer/REK (hvis aktuelt).

Hva er særlige kategorier personopplysninger?

Særlige kategorier personopplysninger (Datatilsynet), ofte kalt røde data eller sensitive personopplysninger, inkluderer:

  • Helseopplysninger og annen informasjon som sier noe om en persons helsetilstand.
  • Opplysninger om rasemessig eller etnisk opprinnelse.
  • Opplysninger om politisk oppfatning, religion, filosofisk overbevisning eller fagforeningsmedlemskap.
  • Genetiske opplysninger og biometriske opplysninger med det formål å entydig identifisere en fysisk person.
  • Opplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering.

Les mer om kategorier for personopplysninger her.

Hvordan komme i gang

Du må først be om tilgang til Educloud. Biblioteket sender deg en bekreftelse på e-post når tilgangen er opprettet. Bekreftelsen inneholder også viktig informasjon om ditt Educloud-prosjekt, blant annet navn på prosjektet.

Når du har mottatt bekreftelsen følger du veiledningen under for å ta i bruk Educloud.

1. Opprett bruker

Du må registrere deg i Educloud med din e-postadresse fra VID (studentnummer@vidstud.no, for eksempel 123456@vidstud.no).

NB: Ikke bruk din private e-postadresse eller e-postadresse fra en annen arbeidsplass eller studiested.

  1. Gå til research.educloud.no.
  2. Under Project Membership, klikk på Apply for project membership.
  3. Logg inn med din foretrukne metode (MinID, BankID etc.).
  4. Skriv inn Project code som du har blitt tildelt på e-post, for eksempel "ec279".
  5. Verifisere identiteten din med navn, personnummer og VID e-postadresse.
  6. Huk av at du "confirm your National-ID" og Submit application.

Etter å ha registrert deg som Educloud-bruker hos VID vil en administrator godkjenne din registrering før du får tilgang. Dette kan ta opptil to dager. Hvis du ikke har fått din godkjenning registrert etter et par dager anbefaler vi at du tar kontakt med brukerstøtte.

2. Sett opp passord og tofaktorautentisering

Innlogging til Educloud skjer med brukernavnet ditt, ditt egendefinerte passord og en kode for tofaktorautentisering (OTP). Disse sikkerhetstiltakene gjør at din data lagres trygt. Du må derfor sette opp tofaktorautentisering på din mobiltelefon.

Brukernavn

Brukernavn sendes til deg via epost, f.eks. ec-brukernavn.

Opprett passord

  1. Gå til research.educloud.no.
  2. Klikk på Change your Password.
  3. Logg inn via ID-porten.
  4. Skriv inn et sterkt passord og klikk Set new password.

Opprett tofaktorautentisering

  1. På pc-en, gå til research.educloud.no og trykk på Change your OTP.
  2. Logg inn via ID-porten.
  3. Velg Generate new QR-code.
  4. På mobilen, åpne Microsoft Authenticator-appen (Last ned: Android eller iPhone).
  5. Hvis du ikke har brukt appen før, trykker du på Get started. Ellers, klikker du på pluss-ikonet og velg Jobb- eller skolekonto.
  6. Velg Skann en QR-kode og skann QR-koden med kameraet som åpner seg. Nå vil det ha oppstått en kobling mellom Educloud og Microsoft Authenticator, og du vil få tilgang til engangskoden som generes hvert 30. sekund i appen.
  7. På pc-en, under Verify One Time Passcode, skriv inn de 6 sifrene fra autentiseringsappen og klikk Save.

3. Last ned Horizon Client

Den beste måten å ta i bruk Educloud er med programmet Horizon Client som lar deg jobbe på et virtuelt skrivebord, tilsvarende skrivebordet du har på egen maskin.

Last ned Horizon Client

4. Logg inn til Educloud

Når du har et brukernavn, passord og tofaktor-autentisering kan du logge inn på Educloud gjennom programmet Horizon Client.

  1. For å logge inn må du først åpne Horizon-programmet på din maskin.
  2. Trykk deretter Add server.
  3. Skriv view.educloud.no og trykk Connect.
  4. Skriv inn ditt ec-brukernavn og en tofaktorautentiseringskode.
  5. Skriv inn ditt personlige Educloud-passord.
  6. Horizon client kobles nå til Educloud. Åpne alternativet Windows Educloud Desktop.

Skjermen vil bli svart i noen sekunder før du blir logget inn i VID sitt Educloud-prosjekt.

5. Finn din mappe

Når du er logget inn på Educloud, finner du mappen for ditt masterprosjekt:

  1. Klikk på File Explorer (mappesymbolet) og This PC.
  2. Finn Educloud-serveren din under Network locations, for eksempel "ec279".
  3. Gå til MASTERPROSJEKT. Her er mappen din plassert.

NB: Bare du og veileder har tilgang til din mappe i prosjektet, og det er her du lagrer din data. Det er viktig at du holder all data du skal lagre innenfor denne mappen.

Hvis du ikke finner din mappe kan det være den ikke er opprettet enda, ta kontakt med biblioteket.

Hvordan koble til Nettskjema

Nettskjema kan brukes til å samle inn spørreskjemaer, og sammen med Nettskjema-diktafon-appen, ta opp intervjuer. Dataene du samler inn ved hjelp av Nettskjema kan sendes til Educloud slik at de kan lagres sikkert.

1. Opprett kobling

  1. Gå inn på nettskjema.no og logg inn med din Feide-konto fra VID.
  2. Klikk på Opprett skjema.
  3. Inkluder ditt navn i skjemaets tittel.
  4. Hvis du lager et spørreskjema, velg TSD eller Educloud spørreskjema.
  5. Hvis du skal bruke Nettskjema-diktafon til å ta opp intervjuer, velg Hent skjema fra mal (Samtykkeskjema, diktafon etc.) deretter Nettskjema-diktafon - lagring i TSD og Educloud.
  6. Fullfør skjemaopprettingen.
  7. Hvis du lager et spørreskjema, bruk skjemabyggeren for å legge til spørsmål. Gå til kodeboken for å legge til verdier for alle spørsmål og svar i skjemaet ditt.
  8. Når skjemaet er klart, går du til TSD/Educloud-fanen og klikker på Koble til.
  9. Velg Koble skjema til Educloud og klikk på Logg inn.
  10. Logg på Educloud med brukernavn, passord og engangskode fra Microsoft Authenticator.

NB: Som standard vil undersøkelsesresultater/opptak være tilgjengelige for andre masterstudenter ved fakultetet ditt. Før du samler inn data, må du oppdatere tillatelser slik at bare du, admin-group og evt. din veileder har tilgang:

  1. I Educloud-fane, under Rettigheter, trykk på Endre til Lese data.
  2. Fjern ec<prosjekt>-member-group.
  3. Finn ditt brukernavn i nedtrekksmeny og klikk Legg til og Lagre.
  4. Legg til ditt brukernavn til Endre data og Slette data også.

Se på UiOs veiledning om bruk av Nettskjema-dikatfon-appen.

2. Få tilgang til data

  1. Logg på Educloud gjennom Horizon-klienten.
  2. Åpne en nettleser. Gå til nettskjema.educloud.no.
  3. Logg inn og klikk på prosjekt, f.eks. "ec279".
  4. Finn og klikk på ditt Nettskjema.
  5. Last ned undersøkelsesresultater eller individuelle lydfiler.
  6. Flytt nedlastede filer umiddelbart fra nedlastingsmappen til din egen mappe.

Se også UiOs video om bruk av Educloud for lagring av Nettskjemadata.