Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Retningslinjer for utviklingsarbeid som en del av FoU-aktiviteten

Behandlet i Rektors ledermøte 12.03.2024

Den praktiske definisjonen av utviklingsarbeid i forbindelse med organisering og registrering av FoU- arbeid ved VID tar utgangspunkt i Frascati-manualen: Retningslinjer for innhenting og rapportering av data om forskning og eksperimentell utvikling (OECD, 2015) (1).

Selv om FoU-aktivitet utføres innenfor forskjellige domener, har det felles kjennetegn som definerer det som FoU. Disse kjennetegnene ligger til grunn for at man skal definere utviklingsarbeid som FoU- arbeid, og for at arbeidet skal inngå i de vitenskapelige ansattes FoU-tid.

Ordinært pedagogisk arbeid og utviklingsarbeid

Pedagogisk arbeid og utviklingsarbeid er en naturlig del av utdanningsaktiviteten som vitenskapelige ansatte er ansvarlige for i sine stillinger, og det forventes at alle vitenskapelige ansatte har et utviklingsfokus i sitt pedagogiske virke.

Pedagogisk arbeid og utviklingsarbeid som ligger nær opp til nasjonal og internasjonal pedagogisk eller faglig praksis eller som er etablert ved institusjonen, skal inngå i timene for ordinær utdanningsaktivitet, og inngår ikke i FoU-tiden.

Pedagogiske oppgaver som utvikling av emner, program og (ordinære- og oppdrags-) utdanninger, samt annet utviklingsarbeid skal som hovedregel tas av fleksipoten i Rammer og normer, og inngår ikke i FoU-tiden.

Eksperimentelt (pedagogisk) utviklingsarbeid

Eksperimentelt (pedagogisk) utviklingsarbeid som ikke er praktisert i det nasjonale eller internasjonale pedagogiske eller faglige miljøet, kan inngå i FoU som utdanningsfaglig utvikling og utviklingsarbeid, dersom dekanen vurderer det pedagogiske utviklingsarbeidet som eksperimentelt (2) og dersom det oppfyller grunnkriteriene til FoU.

For at et utviklingsarbeid skal defineres som FoU (3), må det oppfylle alle følgende fem grunnkriterier: sikte mot ny kunnskap (2.14-16); være basert på originale, ikke åpenbare, begreper og hypoteser (kreativ) (2.17); ha usikkerhet knyttet til utfallet (usikker) (2.18.); være planlagt og budsjettert (systematisk) (2.19); og føre til resultater som kan reproduseres (overførbar og/eller reproduserbar) (2.20).

Fotnoter

1. «Frascati-manualen gir kontekst og begreper for å forstå den rolle ny kunnskap, vitenskap og teknologi spiller i økonomisk utvikling. Definisjonene er internasjonalt akseptert og fungerer som et felles språk for diskusjon av forsknings- og innovasjonspolitikken. Opprinnelig var dette en OECD-standard, men den fungerer i dag som standard i FoU-studier over hele verden» (Indikatorrapporten, NFR, 27.11.2023). Kapitteltallene viser til Frascati i dette dokumentet.

2. Ref. Frascati: 2.15. «FoU-aktiviteten i prosjektet må føre til resultater som er nye for foretaket og ikke allerede i bruk i bransjen»; 2.17. «Yrkesutdanning er utelukket fra FoU, men nye undervisningsmetoder kan være FoU».

3. «FoU-begrepet omfatter tre typer aktiviteter: grunnforskning, anvendt forskning og eksperimentell utvikling. [...] Eksperimentell utvikling er systematisk arbeid som anvender kunnskap fra forskning og praktisk erfaring og produserer ytterligere kunnskap som er rettet mot å produsere nye produkter eller prosesser eller mot å forbedre eksisterende produkter eller prosesser.» (1.35)