Retningslinjer for forskningsetisk utvalg
Fastsatt av rektor 09.03.2016. Revidert av rektor 13.09.2017.
1. Ansvars- og virksomhetsområde
Forskningsetisk utvalg er et uavhengig og rådgivende organ for høgskolens ledelse. Utvalget skal:
- Arbeide for at forskningen ved høgskolen foregår innenfor forskningsetiske rammer
- Fremme bevissthet om forskningsetiske spørsmål
- Behandle og gi uttalelse eller råd i forskningsetiske enkeltsaker med utgangspunkt i meldinger om mulig brudd på anerkjente forskningsetiske normer ved høgskolen
Forskningsetisk utvalg er VIDs redelighetsutvalg, jf. Forskningsetikkloven § 6.
Forskningsetiske enkeltsaker kan forelegges utvalget av rektor, eller dekan/prodekan/senterleder i samråd med rektor, og skal behandles i samsvar med retningslinjer fastsatt av rektor. Saker bør normalt ha vært forsøkt løst i lederlinjen/på lavest mulig nivå før de eventuelt oversendes forskningsetisk utvalg. Utvalgets uttalelser skal være skriftlige og inneholde en begrunnet vurdering med konklusjon.
2. Sammensetning og oppnevning
Utvalget skal bestå av seks medlemmer, hvorav to eksterne medlemmer. Leder av utvalget har dobbeltstemme ved stemmelikhet. Ett av medlemmene skal være jurist og minst ett av medlemmene skal ha etikkfaglig kompetanse. Stipendiatene ved VIDs ph.d.-programmer skal være representert ved ett medlem, oppnevnt av rektor på bakgrunn av nominasjon fra tillitsvalgte for stipendiatene.
Utvalgets medlemmer bør som helhet ha bred forskningsbakgrunn, erfaring fra forskningsledelse eller andre forskningsrelevante styringsorganer, og representere en bredde av høgskolens fagområder. Utvalget ledes av en erfaren forsker med interesse for og kunnskap om forskningsetikk, som ikke sitter i øvrig lederstilling eller verv ved høgskolen. Utvalgets leder kan oppnevnes både blant de interne og eksterne medlemmene.
Leder har også funksjon som rådgiver overfor enkeltforskere og ledere ved mistanke om brudd på god forskningsskikk og vitenskapelig praksis. Leders rådgivende funksjon skal i slike tilfeller primært gi hjelp til å sortere og forstå sakens karakter, samt hvordan den bør søkes løst eller eventuelt tatt opp til behandling.
Utvalget støttes administrativt av forskningsrådgiver.
Utvalgets medlemmer oppnevnes av rektor for tre år av gangen, med adgang til gjenoppnevning.
3. Rapportering og innsyn
Utvalget rapporter årlig om sin virksomhet til høgskolestyret i forbindelse med rapportering på forskning.