Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Nemnder, utvalg og komiteer

Fagutvalg er et samarbeidsorgan på fakultetsnivå mellom ansatte og studenter og er rådgivende for dekan/prodekan i saker som omhandler fakultetets utdanningstilbud. Utvalget behandler saker knyttet til innholdet i studiene og kvaliteten på studietilbud, undervisning og læringsmiljø i fakultetet.

Les retningslinjene for fagutvalg ved VID (PDF)

Her kan du lese retningslinjer for fagutvalg for Bachelor i sykepleie (PDF)

Forskningsutvalget ved VID er rektors rådgivende og utøvende organ i saker som omhandler forskning, forskerutdanning, utviklingsarbeid, formidling og nyskaping. Les mer om forskningsutvalget.

Forskningsetisk utvalg er et uavhengig og rådgivende organ for høgskolens ledelse. Utvalget skal:

  • Arbeide for at forskningen ved høgskolen foregår innenfor forskningsetiske rammer
  • Fremme bevissthet om forskningsetiske spørsmål
  • Behandle og gi uttalelse eller råd i forskningsetiske enkeltsaker med utgangspunkt i meldinger om mulig brudd på anerkjente forskningsetiske normer ved høgskolen

Forskningsetisk utvalg er VIDs redelighetsutvalg, jamføres Lov om organisering av forskningsetisk arbeid (LOV-2017-04-28-23) § 6.

Forskningsetiske enkeltsaker kan forelegges utvalget av rektor, eller dekan/prodekan/senterleder i samråd med rektor, og skal behandles i samsvar med retningslinjer fastsatt av rektor. Saker bør normalt ha vært forsøkt løst i lederlinjen/på lavest mulig nivå før de eventuelt oversendes forskningsetisk utvalg. Utvalgets uttalelser skal være skriftlige og inneholde en begrunnet vurdering med konklusjon.

Les mer om Forskningsetisk utvalg her.

Nemnd for studentsaker er høgskolens øverste klageorgan og fatter endelig vedtak i alle studentrelaterte saker som gjelder klager på enkeltvedtak og klager på formelle feil, saker som gjelder mistanke om fusk/forsøk på fusk og andre saker som angår utestenging fra høgskolen.

Nemnd for studentsaker skal behandle følgende saker

  • klager over formelle feil ved eksamen
  • klager i forbindelse med opptak som ikke foretas nasjonalt
  • andre klager fra studenter dersom forholdet er gjenstand for klage etter forvaltningsloven
  • mistanke om fusk og forsøk på fusk
  • utestengning og bortvisning
  • merknader på politiattest
  • utestengning etter skikkethetsvurdering
  • tvungen avslutning av doktorgradsutdanning
  • klage over ikke godkjent doktorgradsavhandling

Se reglement for nemnd for studentsaker

Medlemmer

  • Tingrettsdommer Bjørg Kvelstad (leder) og personlig vara for leder tingrettsdommer Tone Raaen
  • Seniorrådgiver Merete Sviggum (eksternt medlem) og personlig vara førstelektor Kjell Arne Aarheim
  • Høgskolelektor Steffen Aleksander Slettevoll og personlig vara førstelektor Inger Therese Øvrum
  • Student Sondre Eik Nes
  • Student Bjørn Kåre Fagerholt

Sekretariat

  • Spesialrådgiver personvern i forskning, Monica Skagen, seksjon for forskningsadministrasjon

Møte

Nemnd for studentsaker har i utgangspunktet møter cirka en gang i måneden. Det praktiseres løpende saksbehandling, det vil i utgangspunktet si ingen fast dokumentfrist. Fakulteter og enheter skal behandle sine saker uten ugrunnet opphold.

Møtedatoer høsten 2025 (saksfrist)

  • 28. august (20. august)
  • 26. september (17. september)
  • 24. oktober (15. oktober)
  • 21. november (12. november)
  • 19. desember (10. desember)

Mer informasjon

Rutine ved enhetene ved politiattestsaker

Forskrift om opptak til høyere utdanning

§ 6-8 første ledd: Dersom det går frem av en politiattest at studenten har en merknad skal utdanningsinstitusjonen straks melde fra om retten studenten har til bistand i medhold av lov om universiteter- og høyskoler § 4-9 syvende ledd.

§ 6-8 tredje ledd: Utdanningsinstitusjonen skal snarest mulig, senest innen ti dager etter at all dokumentasjon i saken foreligger, sende politiattesten til nemnd for studentsaker for institusjonen, jf. lov om universiteter- og høyskoler § 4-9 femte ledd. Med politiattesten skal det følge med en oversikt over innhold og rettledning i den kliniske undervisningen/praksisstudiene og en vurdering av om studenten bør stenges ute fra denne. Studenten skal samtidig få kopi av utsagn fra enheten med vedlegg og skal ha fjorten dager på seg til å uttale seg til nemnda.

§ 6-8 fjerde ledd: Nemnd for studentsaker for institusjonen skal behandle saken snarest mulig og senest fire uker etter at saken er mottatt fra utdanningsinstitusjonen. Studenten har ikke rett til å delta i klinisk undervisning eller praksisstudium ved den aktuelle utdanningen før nemnd for studentsaker har gjort vedtak i saken.

Læringsmiljøutvalget (LMU) er et lovpålagt, rådgivende organ for VID styre og ledelse i spørsmål som gjelder høgskolens fysiske og psykososiale læringsmiljø (jamfør universitets- og høyskoleloven § 10-1). Høgskolestyret har det overordnete ansvaret for læringsmiljøet og skal, i samarbeid med studentorganisasjonene og studentsamskipnadene, legge forholdene til rette for et godt studiemiljø og arbeide for å bedre studentvelferden på lærestedet.

Læringsmiljøet forstås som fysisk læringsmiljø, psykososialt læringsmiljø, organisatorisk læringsmiljø og digitalt læringsmiljø. Høgskolen knytter det fysiske og psykososiale læringsmiljøet til de områder som høgskolen disponerer og områder hvor det skjer undervisning i regi av høgskolen.

Læringsmiljøets arbeid inngår som del av høgskolens systematiske kvalitetsarbeid.

Mandat

  • Bidra til at bestemmelsene om læringsmiljøet i universitets- og høyskoleloven § 10-10 blir ivaretatt.
  • Delta i planleggingen av tiltak vedrørende læringsmiljøet og følge utviklingen i spørsmål som angår studentenes helse, sikkerhet og velferd.
  • Jevnlig innhente dokumentasjon vedrørende læringsmiljøet og aktivt holde høgskolens ledelse orientert om behov for tiltak for å forbedre læringsmiljøet.
  • Holdes orientert om klager som institusjonen mottar vedrørende læringsmiljøet og gi uttalelser om disse.
  • Føre tilsyn med høgskolens universelle utforming og tilrettelegging når det gjelder studenter med funksjonsnedsettelse, og foreslå forbedringstiltak
  • Utarbeide handlingsplan for LMU og årlig rapportere til høgskolestyret gjennom kvalitetsrapport.

Oversikt over utvalgets medlemmer og referat fra utvalgets møter finner du på OpenGov.

Skikkethetsnemnda behandler saker knyttet til begrunnet tvil om studenters skikkethet for yrket. Skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetninger for å kunne utøve yrket, og foregår gjennom hele studiet.

Før en sak kommer til behandling i skikkethetsnemnda er det foretatt en omfattende utredning og vurdering av saken etter nærmere fastlagte regler – se Reglement for skikkethetsnemnd ved VID vitenskapelige høgskole (PDF).

Leder av skikkethetsnemnda for perioden er dekan Mona-Iren Hauge, Fakultet for sosialvitenskap ved

VID vitenskapelig høgskole. Sekretær er Saskia Butler, Fakultet for sosialvitenskap ved VID vitenskapelig høgskole.

Medlemmer

  • Studieleder Kristin Hognestad, VID Oslo

  • Spesialkonsulent/faglig leder/sykepleier Gry Viola Kristiansen, Avd. Helse og

    Rehabilitering, Bydel Vestre Aker - representant for praksisfelt

  • Seksjonsleder, Stovner barneverntjeneste, Katrine Bachman Kimsås - representant for praksisfeltet

  • Professor Anita Gjermestad, VID Stavanger - faglærer

  • Førsteamanuensis Terese Bue Kessel, VID Stavanger - faglærer

  • Advokat Robert Voldhuset, Advokat Oslo- ekstern medlem og jurist

  • Studentrepresentanter: Joakim Røise og Katrine Bangen-Wangne

Skikkethetsansvarlige

Skikkethetsnemndas sammensetning og funksjonsperiode

Høgskolens skikkethetsnemnd er oppnevnt i henhold til forskrift til universitets- og høyskoleloven § 7-5.

Utdanningsutvalget (UU) ved VID vitenskapelige høgskole er rådgivende for prorektor for utdanning i saker som omhandler utdanning og utdanningskvalitet, og har beslutningsmyndighet i enkelte saker. Les mer i retningslinjer for Utdanningsutvalget.

Utdanningsutvalget har normalt 4-5 møter per semester. Et arbeidsutvalg forbereder sakene før de behandles i Utdanningsutvalget. Se oversikt over medlemmer og møtedatoer i OpenGov.

Dersom du har en sak som skal behandles i Utdanningsutvalget, se saksgang og rutiner her: Studieplanutvikling

Doktorgradsutvalg ved VID vitenskapelige høgskole er rådgivende for dekan/prorektor for forskning i saker som omhandler det enkelte ph.d. program.

Retningslinjer

Her finner du retningslinjer for VIDs doktorgradsutvalg.

Arbeidsform

Leder av utvalget sammenkaller utvalget med minst en ukes varsel, normalt et møte per måned i perioden august - juni. Tre medlemmer kan kreve Doktorgradsutvalget sammenkalt. Utvalget er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er til stede. Leder utpeker utvalgets nestleder

Doktorgradsutvalg ved VID:

Doktorgradsutvalget Diakoni, verdier og profesjonell praksis (opengov)

Doktorgradsutvalget Teologi og religion (opengov)