Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Oppstart

Velkommen som ny ph.d.-student. Nedenfor finner du nyttig informasjon om oppstart.

Før oppstart

Oppstartsdato

Etter at du har fått tilbud om opptak på ett av våre ph.d.-programmer, tar vi kontakt med deg for å avtale dato for oppstart.

Signering av arbeidsavtale for ansatte

Dersom du er tilsatt i en stipendiatstilling vil du motta arbeidskontrakt, taushetserklæring og datadisiplinerklæring. Det er viktig at du signerer og returnerer disse dokumentene innenfor de fristene VID setter.

Det er viktig at du returnerer dokumentene så tidlig som mulig, slik at du får utstedt brukernavn og passord ved oppstart.

Informasjon om lokal leder

VIDs to ph.d.-sentre har sine hovedseter, henholdsvis i Oslo og Stavanger. I disse byene sitter også senterledere.

Dersom du er stipendiat og har fått tildelt kontorplass på et annet campus enn der din senterleder sitter, får du tildelt en lokal leder.

Arbeidsplass

VID har ulike kontorløsninger. Hvorvidt du har arbeidsplass ved VID i hele eller deler av ditt studieløp er regulert av hvilken avtale som er inngått. Dette vil du få beskjed om fra din senterleder.

Oppstart - felles informasjon

Opptaksavtale

Ved oppstart signerer du opptaksavtale. Opptaksavtalen beskriver ditt forhold ved forskningssentrene og VID.

Revidert prosjektbeskrivelse

Innen tre måneder etter opptak til ph.d.‐programmet skal revidert prosjektbeskrivelse sendes til senterleder. Prosjektbeskrivelse skal revideres i samarbeid med hovedveileder.

Presentasjon på prosjektsidene

Alle ph.d.-prosjekter presenteres på våre forskningssider. Se oversikten over pågående prosjekter ved Senter for diakoni og profesjonell praksis og Senter for global kristendom og religion, Senter for helse og samhandling. Send inn presentasjon av ditt prosjekt etter samme modell som på disse sidene til enten:

Diakoni, verdier og profesjonell praksis: SDP-PHD-support@vid.no

Teologi og religion: smg-phd-support@vid.no

Helsevitenskap: kari.voll@vid.no

Registrere ph.d.-projekt i Cristins prosjektkatalog

Ved VID skal alle ph.d.-prosjekter registreres i prosjektkatalogen i Cristin. Prosjektet registreres av deg og kobles til din profil i Cristin. Har du ikke registrert prosjektet ditt, ta kontakt på cristinprosjekt@vid.no for å få veiledning og retningslinjer. Det skal legges lenke til ph.d.-prosjektet i den forskningsgruppen du tilhører i Cristin. Har du allerede registrert prosjektet, husk å gi beskjed til din forskningsgruppeleder.

Fadderordning

Som nyansatt stipendiat ved VID vil du få oppfølging fra en fadder gjennom ditt første semester. Fadderordningen har som hensikt å inkludere nyansatte stipendiater i det sosiale miljøet ved senteret, i tillegg til å skape rom for erfaringsutveksling. Ph.d.-rådgivere ved sentrene har ansvar for å koordinere fadderskap og sette involverte parter i kontakt med hverandre.

For stipendiater

Info om ansattkurs

VID har et eget opplæringsprogram for nyansatte som blant annet inkluderer kortere kurs i ulike verktøy, håndbøker, rutiner og systemer som nyansatte i VID må sette seg inn i. Besøk nyansattsiden for ytterligere informasjon.

Ferie

Ferie skal avvikles i ansatte perioden, og skal registreres i "Min Visma".

Det er ikke mulig å benytte seg av feriedager, når ansettelsesperioden er over. Det er heller ikke anledning til å "utbetale" feriedager.

For utfyllende informasjon, se personalhåndboken.

Fravær

Alle typer fravær skal registeres i "Min Visma".

Forlenglese av stipendiatperioden
Visse typer av fravær og redusert arbeidstid på grunn av helsemessige, sosiale og velferdsmessige årsaker, kan gi rett til forlengelse av stipendiatperioden. Redusert arbeidstid på grunn av helsemessige, sosiale og velferdsmessige årsaker, kan gi rett til forlengelse av stipendiatperioden. Det er en egen forskrift for ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent og spesialistkandidat. § 2-3 i denne forskriften omhandler blant annet forlengelse av ansettelsesperioden som følge av lov- og avtalebestemt fravær.

For utfyllende informasjon, se personalhåndboken.

Oppkobling av utstyr

Du vil få tildelt pc, brukernavn og passord av IT-support ved oppstart. Brukernavnet skal du benytte senere til Feide-pålogging, og epostkonto.

Du vil også motta en e-post med opplysninger om din nye e-postadresse, samt informasjon om mobilabonnement.

Tilganger

For tilgang til våre elektroniske systemer må du først opprette en bruker i Feide.

Deretter kan du bestille ditt ansattkort i serviceportalen. Du laster selv opp bilde til kortet i portalen. Du må være koblet på Eduroam i høgskolens lokaler for å få opprettet kort.

Ditt ansattkort fungerer som lånekort på våre biblioteker, innloggingskort for kopimaskin og adgangskort til høgskolens lokaler.

Tilgang til Endnote avhenger av opprettelse av Feidebruker. Tilgangen opprettes av IT-seksjonen.

Alle VIDs campus bruker Eduroam. Finn mer informasjon om pålogging her.

Ekstra tilganger

Dersom du har behov for tilgang til SPSS (Statistical Package for the Social Sciences), NVivo (dataanalyseverktøy for kvalitativ forskning) eller VPN-løsning for hjemmekontor kan du søke om dette til din senterleder.

Her er en video som viser hvordan du logger deg på VPN.

Min VISMA

VID bruker dataprogrammet Min Visma til utgiftsrefusjon, registrering av fravær og ferie. Min Visma er tilgjengelig på engelsk. Vi tilbyr opplæringskurs for nyansatte i VISMA via VID akademiet. Du finner mer informasjon under "Nyansatt i VID".

Driftskonto

Alle stipendiater har en egen driftskonto og benytter Min Visma til utgiftsrefusjon. Merk at din egen driftskonto er tilknyttet et spesifikt prosjektnummer som du må oppgi ved refusjoner.

Reiser i G travel

Alle ansatte i VID må bestille sine reiser via portalen til reisebyrået G travel. Du må følge høgskolens reglement for bestilling av reiser. Dette finner du i Personalhåndboken. Ta kontakt med din ph.d.-rådgiver for å opprette G travel konto.

Intranett

VID sitt intranett finner du blant annet informasjon om arrangementer ved VID og nyhetsoppdateringer.

For eksternt finansierte ph.d.-studenter

Oppkobling av utstyr

Når du er blitt registrert i vår studentdatabase vil du få tilsendt et brev som inneholder ditt studentnummer og pin-kode. Dersom du er ph.d.-student blir dette din innloggingsinformasjon til Feide og våre datasystemer. Du benytter egen epostadresse og telefonnummer som kontaktinformasjon. De som har behov for VID-epostadresse, har mulighet for å søke om det. Ved behov, ta kontakt med din ph.d. rådgiver.

Tilganger

For å kunne navigere i alle våre elektroniske systemer må du først opprette en bruker i Feide.

Deretter kan du bestille ditt studentkort. Du laster opp bilde til kortet i portalen selv. Du må være koblet på Eudoram i høgskolens lokaler for å få opprettet kort.

Ditt studentkort fungerer som lånekort på våre biblioteker og som innloggingskort for kopimaskin (med påfyll). Informasjon om utskrift finner du her. Merk at første gang du logger deg på kopimaskinen, må du benytte brukernavn og passord.

Som student kan du også få tilgang til referanseverktøyet EndNote. Du finner mer informasjon om EndNote og hvordan du går fram for å få programmet installert på bibliotekets nettsider.

Trådløst nettverk

For å få tilgang til det trådløse nettverket Eduroam må du ha et trådløst nettverkskort av nyere dato installert i din PC.

  • PC må være utstyrt med Windows 10 eller nyere
  • Mac må være utstyrt med macOS 11 eller nyere

Det er viktig at datamaskiner som brukes i det trådløse nettet har oppdatert anti-virusprogram. Den som bruker en privat datamaskin i vårt nettverk er ansvarlig for at den ikke smitter andre datamaskiner med virus.

  • Brukernavn er ditt studentnummer etterfulgt av @vidstud.noEks: 123456@vidstud.no
  • Passordet er det samme som du har laget i Feide.

Har du problemer med å logge på kan du sjekke at du har en oppdatert driver til nettverkskortet ditt. Husk å godkjenne sertifikatet som dukker opp ved førstegangs pålogging.

Problemer med å konfigurer din pc/mobil til Eudroam?
Last ned din Eduroam-profil for VID på Eduroam

Midlertidig tilknytning til VID

Eksternt finansierte ph.d.-studenter kan søke om midlertidig tilknytning til VID. For å få tilgang til VID e-post og VID sine systemer må du fylle ut en «Midlertidig tilknytnings- og tilgangsavtale» og laste den opp sammen med søknaden.

Søk midlertidig tilknytning her.

Studieavgift

Som eksternt finansiert student, må du betale studieavgift til VID hvert semester. Studieavgiften blir lagt ut i Studentweb ved begynnelsen av hvert semester. Per 2024 er studieavgiften pålydende NOK 3200,-

Jobbe på campus

Ønsker du å jobbe på campus kan du bruke lesesalen eller biblioteket på de ulike studiestedene.

Plattformer

Våre plattformer

Studentweb

Studentweb er plattformen hvor du semesterregistrerer deg, melder deg opp til undervisning og eksamen for ph.d.-kurs. Her finner du også karakterer / resultater for dine innleverte oppgaver og du kan oppdatere kontaktinformasjonen din og bestille karakterutskrift.

Når du logger deg inn for første gang må du kontrollere dine personopplysninger (navn, adresse, epost) og sjekke at du har fått opprettet en utdanningsplan. Vi gjør oppmerksom på at informasjon om arbeidstittel for prosjektet ditt og veiledere legges inn ved oppstart og blir ikke nødvendigvis oppdatert underveis i studieløpet.

Vi ønsker gjerne at dere huker av for resultatutveksling mellom utdanningsinstitusjoner i Norge. Husk å melde deg opp til de emnene du skal avlegge inneværende semester. Opptaksfristene går vanligvis ut henholdsvis 15. september og 15. februar. Dersom du starter utenfor denne perioden, ta kontakt med ph.d. rådgiver. Mer informasjon om kursoppmelding finner du på siden Gjennomføre. Logg deg på Studentweb og meld deg på undervisning i de kursene du ønsker. Dersom fristen har utløpt, send en oversikt over hvilke emner du ønsker å melde deg til undervisning til ph.d. rådgiveren ved ditt senter.

Vitnemålsportalen

Vi vil gjerne at du melder deg på i Studentweb for utveksling av resultater mellom utdanningsinstitusjoner i Norge i Vitnemålsportalen.

Canvas

Canvas er VIDs læringsplattform. Du logger inn på Canvas på vår nettside. Du får tilgang til ph.d.-emner etter at du har meldt deg opp til undervisning og eksamen i Studentweb. De enkelte fagsidene inneholder informasjon og læringsmateriell for det aktuelle emnet du tar. Husk at du må ha opprettet en Feide-pålogging for å logge inn på Canvas.

Du blir automatisk lagt til "Generiske ph.d. kurs" ved opptak. Her finner du informasjon om alle kursene som blir tilbudt som del av forskerutviklingsprogrammet.

Innlevering av eksamen

VID bruker digitale eksamensplattformer for både for innlevering av eksamen og studiepoenggivende papers.

Pålogging til WISEflow

Veildedning til WISEflow

Pålogging til Inspera (Inspera avvikles hos VID 30. juni 2025)

Du finner nærmere informasjon om eksamen og innlevering av oppgaver på siden om gjennomføring. 

Ta kontakt med eksamensadministrasjonen, eksamen@vid.no, dersom du har problemer med innlogging til Inspera Assessment.

Forskningsstøtte fra biblioteket

Informasjon om tjenester og verktøy som støtter forskningsprosessen ligger samlet på våre sider om forskningsstøtte. Her finner du også brukerstøtte ved videoer og andre digitale ressurser tilbudt av biblioteket. Bibliotekene avholder jevnlig kurs i referanseverktøy og kildesøk.

Personvern

VID tilbyr opplæring i behandling av personopplysninger. Ta kontakt med senterleder for mer informasjon. VID har en egen rutine for behandling av personopplysninger i forskning- og studentoppgaver som du finner under nettsiden for personvern og GDPR.

Forskningsdatahåndtering

Hvordan du håndterer dine forskningsdata, er en viktig del av ditt forskningsprosjekt. VID har utarbeidet en veileder som gir en oversikt over viktige aspekter ved forskningsdatahåndtering. Veilederen finner du her.