Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Simuleringsprosjekt slår an internasjonalt

Headerbilde
Ved inngangen til campus på University of Washington. Fra venstre: Monica J. Østervold, Anine Madsgaard, Kari Røykenes, Hilde Smith-Strøm, Alette Svellingen og Margrethe Søvik.
  • Av: Kari Røykenes
  • Publisert: 20. juni 2018.
Interesse for NFR-prosjektet Education for the future in a changing health landscape både i USA, Canada og Danmark.

I august 2017 startet det NFR-finansierte prosjektet Education for the future in a changing health landscape opp. I oktober begynte de to doktorgradstudentene Anine Madsgaard og Alette Svellingen, og nå i mai 2018 var prosjektgruppen på reise til Nord-Amerika. Først var Alette Svellingen, Monica J. Østervold, Anine Madsgaard, Hilde Smith-Strøm og Margrethe B. Søvik på sykepleieutdanningskonferansen NETNEP i Banff, Canada, der Monica Østervold presenterte arbeid med simulering i sykepleierutdanningen der studentene selv utarbeider simuleringssenarier

Etter dette dro de videre til Seattle og University of Washington der Margrethe Søvik har vært snart et år som Fulbrightstipendiat ved Health Sciences Library. Prosjektleder Kari Røykenes kunne ikke delta på NETNEP-konferansen og kom til Seattle en dag før de øvrige og fikk da være med på en stor tverrprofesjonell øvelse. Fokuset var på å forebygge feilbehandling og studenter fra fem ulike helseutdanninger deltok.

Dagen etter var alle deltagere fra VID på plass og de hadde en dag på campus der de fikk omvisning på simuleringslaber på UW Medicine og School of Nursing. Etterpå traff de undervisere på videreutdanning i sykepleie og hadde et møte med en av bibliotekarene i Research Commons, som fortalte om et onlinekurs i Digital Storytelling som de har gitt.

Siste dag var det seminar sammen med undervisere og forskere fra UW School of Nursing, campus Seattle og Tacoma, med tilhørere fra School of Social work, School of Pharmacy og et av sykehusene som er tilknyttet UW. Tilbakemeldingene på det Kari, Alette, Anine og Monica presenterte viser at de holder på med arbeid innen simulering som pedagogisk metode som det er stor interesse for og som slår an blant andre som driver simulering. Særlig slikt som studentinvolvering og fokus på læring ble fremholdt som viktige bidrag fra prosjektgruppen. Det er viktig å fremheve at interessen for low tech simulering er høyst aktuelt, og at prosjektene til Anine Madsgaard og Alette Svellingen er relevante studier som fremhever dette.

Seminaret ble også sendt via videokonferanse til School of Nursing ved University of Alaska Anchorage og planen er nå å opprette et nettverk med seminardeltagerne fra Seattle, Bergen og Anchorage.

Rett etter hjemkomst fra USA fikk prosjektgruppen besøk av fire kolleger fra Universitet i Nord-Jylland på Erasmus+-utveksling. De hadde to dager sammen med sine danske kollegaer hvor kontakt ble knyttet og planer om videre samarbeid ble diskutert.